בחלק הקודם של המאמר דיברנו על החשיבות של מקצועיות ועל האופן שבו היא באה לידי ביטוי בתחומים שונים בחיינו.
בחלק זה נדבר על הפרמטרים לגישה מקצועית, ועקרונות להתנהלות מקצועית.
ישנם פרמטרים נוספים, שבהם נבחנת המקצועיות.
באופן יחסי, קל להגיע לרמת מקצועיות מספקת: לומדים, יודעים, מיישמים ומצליחים, בעזרת השם. מה שעשוי ליצור הבדל עמוק בין רמות שונות של מקצועיות, ולקדם את המקצועיות למקצוענות ומשם למצוינות – זו ההעמקה גם בפרטים הקטנים ביותר המרכיבים את הביצוע המקצועי. אנו מגדירים אותם "פרטים קטנים", אך החשיבות שלהם – גדולה מאוד!
אפשר ללמוד בלי סוף, לדעת הרבה מאוד ולהרחיב עוד ועוד את היכולות המקצועיות – אך מה שבסופו של דבר תקבע את רמת המקצועיות שלנו זו העקביות. היכולת להתנהל באופן עקבי על פי הידע והערכים המקצועיים שלנו, מבלי לוותר או לעקוף, היא חיונית כדי להצליח ביישומה של התנהלות מקצועית באמת.
אחד מן המאפיינים החשובים ביותר של מקצועיות הוא פיתוח ההבנה והתפיסה כי המקצועיות חשובה כשלעצמה, כמטרה העומדת בזכות עצמה ולא כאמצעי להשגת מטרה אחרת, כמו: יצירת רושם על מישהו. כדי להיות מקצועיים ולהתנהל במקצועיות, חיוני להציב את המקצועיות כערך מרכזי המתווה את הדרך ואת העשייה.
חלק בלתי נפרד מהתנהלות מקצועית הוא נושא האתיקה המקצועית.
אתיקה, ככלל, הוא תחום העוסק בעיון פילוסופי בשאלות מוסריות. אתיקה מקצועית, לעומת זאת, אינה נשארת בתחום התאוריה, אלא מהווה כלי מעשי ויישומי.
פרופסור אסא כשר [1] הגדיר את מונח האתיקה המקצועית במילים הבאות, שכל אחת מהן משמעותית להבנת המושג:
"תפיסה סדורה של האידיאל המעשי של ההתנהגות, במסגרת מקצועית, שהיא מסגרת מוגדרת של פעילות אנושית מיוחדת."
עבור ארגונים, הגדרת האתיקה המקצועית הארגונית היא: תפיסה סדורה בדבר ההתנהגות הראויה במסגרת הארגון, בין השאר – התנהגות ראויה של בעלי הארגון ושל עובדיו.
מכל חלקי ההגדרה, המונח החשוב ביותר להפנמה מבחינתנו הוא העובדה שהאתיקה המקצועית מהווה תפיסה סדורה.
זה לא אוסף אקראי של כללים, חוקים, ערכים ועקרונות, אלא מערכת מסודרת ושיטתית של כללים ותובנות, או – על פי הגדרתו של פרופסור שפלר – "תעודת הזיהוי המקצועית האידיאלית של גוף או של קבוצת אנשים (ואנו נוסיף: של ארגון) לעוסקים במקצוע".
האתיקה בארגון היא מערכת ערכים או עקרונות המכוונים להנחיית פעילותם של חברי הארגון במצבי שגרה, במצבי קונפליקט ובמצבי חירום.
האתיקה מגדירה את הרמות הגבוהות ביותר של המקצועיות שאנו שואפים להגיע אליה, והיא מוסדרת באמצעות תקנון או "קוד אתי" – מסמך המציג את החובות (המוסריות והאחרות) המוטלות על בעלי מקצוע או על ארגונים, עסקיים או ציבוריים (ויקיפדיה).
הקוד האתי המקצועי בארגון כולל, בדרך כלל, שלושה חלקים:
כדי להטמיע קוד אתי, חשוב לבנות גם "תוכנית אתיקה" ליישומו, להטמעתו ולמעקב אחר האפקטיביות של היישום וההטמעה. זאת, כדי לרתום את העובדים וכך להשפיע על תרבות ההתנהגות בארגון.
בחלק הבא נדבר על טיפים וכלים לשיפור המקצועיות והאתיקה המקצועית בארגון.
מעונות שיקומיים | גני שפה | גני תקשורת | גני מש”ה בתי ספר “פיתוחים” | מרפאות להתפתחות הילד מרכזי תמיכה גדלים ביחד | מרכזים רב תחומיים “שתילי חינוך” | מרכז הכשרה “פלוס”
מרכז פדגוגי | אולם כנסים | חוגי אפטר סקול
פסגות – הכשרה אקסטרה מקצועי | פסגות דעת – השתלמויות לעובדות הוראה