מהי המשמעות וכיצד היא באה לידי ביטוי?

מקצועיות // חלק א'

 

לתת את המיטב – זה מקצועי

חלק א'

בחלק זה נדבר על ההגדרות למקצועיות והביטוי שלה בעולם העבודה והחינוך.

התואר "מקצועי" הוא אחד התארים הנפוצים, בוודאי בעידן שלנו, המצטיין בהנגשתם של לימודי מקצוע ושל הכשרות והשתלמויות מקצועיות (במכונים מקצועיים, ברור…). ודווקא בגלל היותו פופולרי כל-כך, מעניין לרדת לעומק משמעותו ולהבין אותה, ואת הקשר שלה לעשייה שלנו.

וכהרגלנו, נעשה זאת כמובן – במקצועיות.

 

להיות מקצועי: מה זה?

ההגדרה המילונית הבסיסית לערך "מקצועיות" היא:  .

הרחבה של הערך ניתן ללמוד דווקא מן הערך המנוגד לה:

חובבנות – המוגדרת כ: "אווירה, גישה או תרבות ארגונית המאפשרות רמת ביצוע נמוכה בהשוואה למקבילות קיימות" (ויקיפדיה).

נהפוך שוב את המונחים ונסיק כי מקצועיות משמעה אפשור (ויותר מזה: דרישה ל)רמת ביצוע גבוהה בהשוואה למקבילות קיימות.

בהרצאתו אודות אתיקה מקצועית (2006), הגדיר הפרופסור גבי שפלר[1] את מאפייניה של המקצועיות במספר ממדים.

  • מקצועיות מבוססת על גוף ידע שיטתי, על תיאוריה ועל עובדות אמפיריות (מוכחות).
  • מקצועיות נרכשת באמצעות למידה בסיסית, מכוונת ולא אקראית.
  • במקצועיות ישנן מיומנויות שיטתיות הנרכשות, כמו הידע, בצורה יזומה ומתוכננת, ומטרתן לאפשר לאיש המקצוע לפתור בעיות בתחומי מקצועו.
  • על איש המקצוע להעמיק ולהבין את כל הכלול בתחומי מקצועו, לרבות מה שלא כלול בהם, כדי שיימנע מלעסוק במה שאינו כלול בתחומי המקצוע שלו.
  • מקצועיות צריכה להימצא בהתפתחות ובהשתכללות מתמדת. ההשתכללות וההתעדכנות המתמידות מהוות חובה אתית ומקצועית.

כשנסקור את המאפיינים הללו, נגלה כי זו דרך ההתנהלות שאנו שואפים לאמץ. אנו רוצים להיות מנהלים מקצועיים של צוות מקצועי, בסביבת עבודה מקצועית. המשמעות של זה היא ש:

  • ההתנהלות שלנו ושל הצוות שלנו תתבסס על גוף ידע שיטתי, על תיאוריה ועל עובדות אמפיריות (מוכחות).
  • ההתנהלות שלנו ושל הצוות שלנו תתבסס על למידה, בדגש על למידה מכוונת ולא אקראית.
  • נשאף לרכוש מיומנויות שיטתיות בצורה יזומה ומתוכננת, וללמוד לפתור בעיות בתחומי המקצוע שלנו, באופן נכון ויעיל.
  • נתמקד בהעמקה ובהבנה של כל הכלול בתחומי המקצוע שלנו – הניהול, הטיפול, החינוך – לרבות מה שלא כלול בהם, ונימנע מלעסוק במה שאינו כלול בתחומי המקצוע שלנו.
  • נשקיע בהתפתחות, בהתעדכנות ובהשתכללות מתמידות.

 

בחלק הבא נדבר על חשיבותה של מקצועיות ועל הדרכים לפתח ולשפר אותה

[1] פסיכולוג קליני בכיר ופסיכואנליטיקאי מנחה, מדריך בפסיכותרפיה ובפסיכודיאגנוסטיקה. מייסד תחום "אתיקה בפסיכולוגיה" (2002) ב"מרכז לאתיקה" במשכנות שאננים ירושלים,  חבר המועצה האקדמית והמנהל האקדמי.