בואו נהנה ביחד

ריפוי בעיסוק

כך נעזור לילדים שלנו ליהנות מחיים מלאי עניין, עשייה ושמחה

איך תאבחן המרפאה בעיסוק את מצב ילדכם?

המרפאה בעיסוק תבחן את מידת ההשתתפות של הילד: מה רמת העשייה והביצועים שלו, ועד כמה הוא מעורב בהם מבחינה רגשית. היא תבדוק האם רמת ההשתתפות מתאימה לשלב ההתפתחותי שבו הילד נמצא, ואם היא תגלה שהרמה נמוכה מהמצופה – היא תבקש לדעת מה הגורמים לכך. המרפאה בעיסוק תבדוק את הילד ואת האתגרים שלו מכמה בחינות:

  • תפקוד החושים – לדוגמה: האם החושים מעבירים לילד מידע מדויק, או אולי חסר או דווקא חזק ומציף מדי?
  • תפקוד הקשב – לדוגמה: האם הקשב של הילד מתפזר מאוד, או אולי ממוקד מדי? האם קשה לו במעברים ממצב למצב וממשימה למשימה?
  • התפקוד הגופני – לדוגמה: האם גופו של הילד יודע לתכנן את התנועה שהוא רוצה לעשות? האם שריריו של הילד גמישים או מתוחים מדי?
  • התפקודים הניהוליים – לדוגמה: האם הילד מסוגל לתכנן מהלכים, להתארגן לביצוע משימה, לחכות בסבלנות לתורו ולהכיל שינויים בסדר היום?
  • התפקוד הרגשי – האם הילד פנוי רגשית ליהנות מהחיים, ממשחק, מיצירה? האם הוא מסוגל להתמודד עם תסכולים ואכזבות? האם הוא שמח כשהוא מצליח למלא מטלה או לנצח במשחק? המרפאה בעיסוק תבדוק את כל המרכיבים האלה והיבטים נוספים, תקבל מידע מכם ומהצוות במסגרת החינוכית, ותבחן את הקשרים ביניהם. כך היא תוכל ללמוד האם יש הבדלים בהתנהלות של הילד בסביבות שונות, ותזהה מה יעזור לו להגיע לרמה הטובה ביותר של השתתפות התואמת לגילו.

מה זה "ריפוי בעיסוק"?

ריפוי בעיסוק הוא מקצוע השייך לעולם המקצועות הפרא-רפואיים – תחומי טיפול שאינם עוסקים בריפוי מחלות, אלא בשיפור תפקודים ואיכות חיים. מטרת הריפוי בעיסוק היא לעזור לילד ליהנות מחיים מלאי עשייה חיובית, סיפוק וחוויית הצלחה. אנחנו רוצים שהוא יהיה שותף פעיל, מעורב ונהנה בעיסוקים שיש להם משמעות וחשיבות בשבילו, כמו משחקים ויצירות, שהם הבסיס להצלחה שלו בהמשך החיים.

למי יכולה המרפאה בעיסוק לעזור?

לילדים יש שלושה מאפיינים מרכזיים, שנמצאים בהם באופן טבעי ומולד:

  1. הם מלאי סקרנות ועניין, ונלהבים לחקור ולגלות את העולם ואת החיים.
  2. הם נהנים לנוע וליצור. הם נהנים מתנועה במרחב, מגילוי גבולות הגוף שלהם ומפעילויות כמו קפיצה, טיפוס, ריצה, הליכה על הגדר ועוד. והם שמחים לשחק, לצייר, לבנות ובכלל – ליצור.
  3. הם רוצים קשר, אוהבים להיות קרובים ומחוברים רגשית, ומבקשים לבטא את עצמם ושיהיה מי שישמע ויבין אותם.

שלושת המאפיינים האלה גם מעידים על התפתחות תקינה של הילד וגם מאפשרים אותה. רק ילד ערני, שפנוי לקשר ולהנאה, יכול להתפתח כראוי: להתקדם, לתפקד באופן תקין ועצמאי, להצליח בלימודיםובחברה ולהיות מסופק ושמח. בדיוק לכן אנחנו רוצים לוודא שכל המאפיינים האלה קיימים אצל הילדים שלנו.

מתי צריך לפנות למרפאה בעיסוק?

כשאנחנו מגלים שהילד לא סקרן, ערני ומתעניין, לא נהנה מפעילות, או לא פנוי לקשר – זוהי קריאה לתשומת לב ולבירור.
דוגמאות לאיתותים שדורשים התייחסות:

  • סדר היום של הילד לא זורם היטב: הילד לא נרדם בקלות או מתעורר בלי אנרגיה, ומתקשה להתארגן
  • הילד בררן מאוד באוכל
  • הילד לא מסתדר עם החברים
  • הילד לא נהנה ממשחקים או מעבודות יצירה
  • הילד לא מסוגל להעסיק את עצמו אפילו לזמן קצר

אלה דוגמאות להתנהגויות שאתם, כהורים, יכולים לזהות בבית. ייתכן שמי שיסב את תשומת לבכם לקושי של הילד יהיה דווקא גורם חינוכי ממסגרת הלימודים שלו: מטפלת, גננת או מורה. הגורמים החינוכיים פוגשים ילדים רבים באותה שכבת גיל, ויכולים להשוות בקלות בין התפקוד הסביר והמצופה מהילד לבין התפקוד שלו בפועל.

מה כולל הטיפול בריפוי בעיסוק?

המרפאה בעיסוק תשוחח אתכם וביחד תציבו מטרות לטיפול. בהתאם לתוצאות האבחון ולמטרות שהצבתם היא תבנה תוכנית טיפול.
המפגשים עם המרפאה בעיסוק כוללים עבודה ותרגול עם הילד בעזרת מגוון אמצעים, משחקים ואביזרים.
בגילאים הצעירים יותר (עד 5) הדגש העיקרי בריפוי בעיסוק יהיה חוויית המשחק והיצירה. מגיל 5 נתחיל להקנות לילד מיומנויות הדרושות לחיים הבוגרים, מבית הספר והלאה: כתיבה, ארגון הסביבה, ארגון על הדף, ועוד. לכם, ההורים, יש חלק משמעותי ומשפיע מאוד בתהליך. המרפאה בעיסוק תזמין אתכם לצפות במתרחש במפגשים ולהיות שותפים פעילים בהם. היא גם תעניק לכם רעיונות, תובנות, הדרכה ותמיכה להמשך קידום בבית. תוכנית הבית היא חלק בלתי נפרד מהטיפול ומשמעותית מאוד להצלחתו.

לאן פונים כדי לקבל טיפול בריפוי בעיסוק?

אם אתם מזהים אצל הילד שלכם קושי שמצריך טיפול בריפוי בעיסוק, כדאי להתייעץ עם דמות מהמסגרת החינוכית שבה הילד נמצא: המטפלת, הגננת, המורה או המלמד. אם גם הם חושבים שקיים קושי, ובוודאי אם הם אלה שזיהו אותו, מומלץ לערוך בירור מקצועי. פנו לרופא הילדים שלכם וקבלו ממנו הפניה למכון להתפתחות הילד. תתבקשו למלא שאלונים ולערוך לילד בדיקת ראיה ובדיקת שמיעה מלאה. המרפאה בעיסוק במכון להתפתחות הילד תערוך את האבחון ותעניק לכם המלצות להמשך הטיפול. לפי הצורך המדויק שיאובחן, ילדכם יקבל טיפול אצל מרפאה בעיסוק אחת לשבוע. יתכן גם שיתברר שהקושי נרחב או משמעותי יותר וטיפול חד-שבועי לא מספיק. במקרה כזה, מומלץ לשלב את הילד בגן שפה, שבו הלמידה נעשית בקבוצה קטנה ואישית יותר ומשולבת בטיפול פרא-רפואי מותאם.

איפה מקבלים טיפול איכותי ומקדם אצל מרפאה בעיסוק?

מרפאות התפתחות הילד של פתחיה

בכל אחד מהסניפים שלנו תוכלו לקבל:
• אבחון התפתחותי ופרא-רפואי מקיף
• בניית תוכנית קידום אישית לילדכם בקליניקה ובבית
• טיפול והדרכה אצל קלינאית תקשורת מומחית מנבחרת המקצוענים שלנו.

שירותי התפתחות הילד הם במימון קופות החולים.

גני השפה של פתחיה

בגני השפה שלנו לומדים הילדים בקבוצות קטנות ונהנים מתוכנית לימודים עשירה ומתוכנית קידום אישית שמיושמת באופן יום-יומי ובעבודה משותפת של כל גורמי החינוך והטיפול בגן. בגני השפה צוות חינוכי ופרא-רפואי מומחה מהשורה הראשונה, עם עשרות שנות ניסיון והצלחות מוכחות בשטח. למעלה מ %90- מבוגרי גני השפה של פתחיה ממשיכים בהצלחה מלאה במסגרות החינוך הרגילות

דילוג לתוכן