בואו נהיה בקשר!

קלינאות תקשורת

כך נעניק לילדים שלנו קשרים, הבנה ואיכות חיים

מה זה "קלינאות תקשורת"?

קלינאות תקשורת היא מקצוע השייך לעולם המקצועות הפרא- רפואיים – תחומי טיפול שאינם עוסקים בריפוי מחלות, אלא בשיפור תפקודים ואיכות חיים.

כפי שאפשר להבין משמו של המקצוע, קלינאות התקשורת מכוונת לשפר את כל התפקודים ששייכים לתחום התקשורת. היא עוזרת להשיג ולקדם את היכולת להיות בקשר עם הסובבים אותנו, להבין, ולהביע את עצמנו.

למי יכולה קלינאית התקשורת לעזור?

קלינאית תקשורת המטפלת בילדים מקדמת חמישה תחומים עיקריים: הבנה והבעה של השפה, דיבור, חשיבה מילולית ותפקודי הפה.

הבנה: היכולת להבין את המסרים והתכנים שעוברים אלינו מהסביבה דרך השפה: מילים, משפטים, הוראות וסיפורים.

הבעה: היכולת להפוך את הרעיונות, המסרים והצרכים שלנו למילים, שדרכן הסביבה תבין אותנו. לדוגמה: לקרוא למושגים בשמם הנכון, לשלוף את המילים הנכונות ולבנות מהן משפטים ברורים ומאורגנים היטב. בתחום זה נעבוד גם על הרחבת אוצר המילים ועל שימוש בשפה עשירה.

קלינאית התקשורת תעזור גם במציאת פתרונות הבעה לא מילוליים, כמו שימוש בלוחות תמונות או בסימנים, עבור מי שזקוק להם.

דיבור: הפקה והגייה נכונות של כל צלילי השפה.

חשיבה מילולית: הבנת הדברים מעבר למה שאנחנו רואים או שומעים. לדוגמה: להסיק מסקנות מורכבות, להבין גם את מה שנאמר בצורה לא מפורשת, להבין סיבות: למה הדברים קרו, ולצפות תוצאות: מה עומד לקרות בעקבות מעשה או התנהגות מסוימים.

תפקודי הפה: מעבר לתפקודים הנדרשים לצורך ההיגוי והדיבור, קלינאית התקשורת מטפלת גם בתפקודי האכילה: לעיסה, בליעה, ואכילת מאכלים במגוון מרקמים, באופן עצמאי ובקצב טוב. היא תדאג גם לאסתטיקה של הפה, לדוגמה: החזקת הלשון בתוך הפה ומניעת ריור.

נוסף לתחומי הטיפול האלה, לקלינאית תקשורת יש הכשרה לביצוע בדיקות שמיעה. שמיעה תקינה היא תנאי הכרחי לתקשורת זורמת, וקלינאית התקשורת תוכל להעריך את יכולת השמיעה של הילד, ולכוון אתכם בהתאם.

מתי תפנו עם ילדכם לקלינאית תקשורת?

ייתכן שאתם מודעים לצורך של ילדכם בטיפול אצל קלינאית תקשורת כבר משלבי התפתחותו המוקדמים, לדוגמה: אם הוא בעל צרכים מיוחדים או זוהה אצלו איחור התפתחותי כבר בחודשי חייו הראשונים.

אצל ילדים ללא רקע של עיכוב התפתחותי, ייתכן שמי שיסב את תשומת לבכם לצורך זה יהיה גורם חינוכי, כמו גננת או מורה. גורמים חינוכיים עשויים לזהות קושי שאנו כהורים לא מזהים. יש לכך שתי סיבות עיקריות:

  1. במסגרת החינוכית ישנן דרישות שונות מהדרישות בבית. לדוגמה: במסגרת החינוכית הילד נדרש להשתמש בשפה באופן מדויק, ובבית – פחות, או בכלל לא. ההבדל בין הדרישות במסגרת לבין הדרישות בבית עשוי להוביל לזיהוי של קושי שאינו ניכר בבית.
  2. אנשי החינוך פוגשים ילדים רבים באותה שכבת גיל, כך שהם יכולים להשוות בקלות בין התפקוד של הילד לתפקוד המקובל אצל בני גילו. לעתים, כאשר הילד מטופל אצל איש מקצוע מתחום אחר – כמו מרפאה בעיסוק או פסיכולוג – איש המקצוע עשוי לזהות בעיה גם בתחומי התקשורת או תפקודי הפה, ולהפנות אתכם לטיפול מתאים.

כהורים מודעים, אתם עשויים להיות אלה שמזהים אצל ילדכם קושי תפקודי (לדוגמה: הילד מוכן לאכול רק מזון רך ומרוסק ואינו מסוגל ללעוס מזון במרקם אחר) או תקשורתי.

איך מזהים קושי בתקשורת?

כולנו נבראנו עם שאיפה לקשר עם הסביבה. החל מהימים הראשונים לחייהם, כבר ניתן לזהות אצל תינוקות את הרצון לתקשורת. הם מתעניינים בפנים אנושיות, נרגעים על ידי שמיעת קול אנושי, ומפתחים יכולת ליצירת קשר עין.

ככל שהילד גדל מתפתח גם הרצון הטבעי שלו להיות בקשר, להביע את עצמו, להבין ולהיות מובן.

תשומת הלב שלנו אמורה להתעורר כאשר הרצון של הילד בקשר נראה נמוך או לא קיים בכלל, או כאשר הוא נראה מעוניין בקשר אך לא מצליח ליצור אותו בצורה תקינה.

לדוגמה:

  • הילד לא מתעניין במי שנמצא מולו ולא יוצר קשר עין
  • הילד לא מתייחס להוראות, אף על פי שהוא שומע אותן היטב
  • הילד נראה סגור בעולם משל עצמו ומרבה להיות לבד

איך מזהים קושי שפתי?

נשים לב לאיתותי ההזהרה הבאים:

  • הילד ממעט לספר חוויות ותכנים
  • הילד מתקשה להסביר את עצמו בצורה ברורה
  • הילד מתקשה למצוא מילים שהוא זקוק להן
  • הילד לא מבין הוראות ארוכות, שמורכבות ממספר חלקים

איזה תהליך תעשו כדי לקבל טיפול  אצל קלינאית תקשורת?

אם אתם חושבים שלילד שלכם יש קושי בשפה, בתקשורת או בתפקודי הפה, כדאי להתייעץ עם דמות מהמסגרת החינוכית שבה הילד נמצא: המטפלת, הגננת, המורה או המלמד. אם גם הם חושבים שקיים עיכוב, ובוודאי אם הם אלה שזיהו את הקושי, מומלץ לערוך בירור מקצועי.

פנו לרופא הילדים שלכם וקבלו ממנו הפניה למכון להתפתחות הילד. תתבקשו למלא שאלונים ולערוך

לילד בדיקת ראיה ובדיקת שמיעה מלאה. קלינאית התקשורת במכון להתפתחות הילד תבצע הערכת מצב ותעניק לכם המלצות להמשך הטיפול.

לפי הצורך המדויק שיאובחן, ילדכם יקבל טיפול אצל קלינאית תקשורת אחת לשבוע. יתכן גם שיתברר שהקושי נרחב או משמעותי יותר וטיפול חד-שבועי לא מספיק. במקרה כזה, מומלץ לשלב את הילד בגן שפה, שבו הלמידה נעשית בקבוצה קטנה ואישית יותר ומשולבת בטיפול פרא-רפואי מותאם.

לאן פונים כדי לקבל מענה מדויק לטיפול אצל קלינאית תקשורת?

מרפאות התפתחות הילד של פתחיה

בכל אחד מהסניפים שלנו תוכלו לקבל:

  • אבחון התפתחותי ופרא-רפואי מקיף
  • בניית תוכנית קידום אישית לילדכם בקליניקה ובבית
  • טיפול והדרכה אצל קלינאית תקשורת מומחית מנבחרת המקצוענים שלנו.

מכוני התפתחות הילד של פתחיה עובדים בהסכמים עם קופות החולים. הטיפולים ממומנים על ידי הקופות, למעט השתתפות עצמית נמוכה הנקבעת בהתאם לסל הבריאות ולסוג הביטוח הרפואי שלכם.

גני השפה של פתחיה

בגני השפה שלנו לומדים הילדים בקבוצות קטנות ונהנים מתוכנית לימודים עשירה ומתוכנית קידום אישית שמיושמת באופן יום-יומי ובעבודה משותפת של כל גורמי החינוך והטיפול בגן. בגני השפה צוות חינוכי ופרא-רפואי מומחה מהשורה הראשונה, עם עשרות שנות ניסיון והצלחות מוכחות בשטח. למעלה מ 90%- מבוגרי גני השפה של פתחיה ממשיכים בהצלחה מלאה במסגרות החינוך הרגילות.

דילוג לתוכן