חוטב עצים התקבל לעבודה בבית חרושת לעצים. המשכורת הייתה טובה ותנאי העבודה טובים אף יותר, והוא התכוון למלא היטב את תפקידו.
ביום הראשון התייצב אצל מנהל העבודה, שנתן לו גרזן והקצה לו שטח ביער. האיש יצא ליער לכרות עצים בהתלהבות. ביום אחד בלבד הוא חטב שמונה עשר עצים.
"ברכות!" אמר לו מנהל העבודה, "תמשיך כך!"
מעודד מדבריו של מנהל העבודה, החליט חוטב העצים לשפר את תפוקתו ביום המחרת, ולכן הלך לישון מוקדם מאוד.
למחרת בבוקר הוא קם לפני כולם והלך ליער. להפתעתו, למרות כל מאמציו, הוא לא הצליח לחטוב יותר מחמישה עשר עצים.
"אני בוודאי עייף", חשב החוטב, והחליט ללכת לישון עם שקיעת השמש. הוא קם עם הזריחה, נחוש בדעתו לשבור את שיא שמונה עשר העצים. אך, אף על פי כן, באותו יום הוא לא הגיע אף למחצית.
ביום המחרת חטב שבעה, אחר כך חמישה.
ביום האחרון עברו עליו כל שעות אחר-הצהריים ב נ י ס י ו ן לכרות את העץ השני.
מודאג ממה שיגיד מנהל העבודה, הלך החוטב לספר לו את שאירע, ולהבטיח שהוא מתאמץ עד סף אובדן החושים.
מנהל העבודה הקשיב ושאל: "מתי השחזת לאחרונה את הגרזן שלך?"
"להשחיז? לא היה לי זמן להשחיז! הייתי עסוק מדי בכריתת העצים!"
זה קורה לנו לא פעם:
אנו עסוקים כל-כך במרוץ היום-יום, בשטף העבודה ובתחרות הבלתי-פוסקת שאנו מנהלים מול מחוגי השעון (הם תמיד דוהרים מהר מדי!). יער המשימות משתרע לפנינו, עמוס וצפוף, עד שכמעט ולא רואים אותו מרוב עצים…
האם, בתוך כל זה, אנחנו גם אמורים להרים עיניים ולהתבונן מסביב? להכיר את הסביבה, לראות לרגע את עצמנו בתוכה, ולהעניק תשומת-לב לכלי העבודה שבהם אנחנו משתמשים?
כן, בהחלט!
ויותר מכך: אנחנו לא רק אמורים לעשות זאת, ואפילו לא רק מוכרחים. למעשה, כשנבין את עומק המשמעות של ההתבוננות הזו, נגלה שאנחנו ממש משתוקקים לכך.
עצירה, העמקת-מבט במתרחש סביבנו ובתוכנו, ומיפוי הנתונים והתכונות – כל אלה מעניקים לנו אוצר של ממש: מוּדעוּת.
מודעות היא המפתח הראשי לכל הדברים הטובים:
למינוף יכולות קיימות, ליצירת שינויים נדרשים, לאיתור הזדמנויות ולמימושן המיטבי;
וזהו רק מדגם חלקי.
מודל SWOT הפופולרי הוא מודל פשוט וקל לשימוש, המאפשר לנו לערוך את המיפוי המדובר – גם עבור עצמנו, וגם עבור הסביבה שבה אנו עובדים. באופן ממוקד, נדבר כעת על מיפוי של המסגרת החינוכית שבהנהלתנו.
מודל SWOT ממפה את הגורמים הפנימיים ואת הגורמים החיצוניים, המרכיבים את תמונת המצב של הארגון (וכאמור, גם של האדם / היחידה, לפי השימוש שנבחר לעשות בו); ומחלק גם אותם לשתי קטגוריות: גורמים מסייעים וגורמים מפריעים.
‘’בית יהודה אריה’’, רחוב בליליוס 6, ת.ד. 956, ירושלים
02-6268888
העתיד של כולנו מתחיל כאן: בילדים שלנו. ביחד נעניק להם את כל ההזדמנויות להתפתחות מיטבית ולחיים מאושרים, ונשפיע לטובה גם על איכות החיים של המשפחה ועל החוסן הקהילתי והחברתי של כולנו.
מעונות שיקומיים | גני שפה | גני תקשורת | גני מש”ה בתי ספר “פיתוחים” | מרפאות להתפתחות הילד מרכזי תמיכה גדלים ביחד | מרכזים רב תחומיים “שתילי חינוך” | מרכז הכשרה “פלוס”
מרכז פדגוגי | אולם כנסים | חוגי אפטר סקול
פסגות – הכשרה אקסטרה מקצועי | פסגות דעת – השתלמויות לעובדות הוראה