מה הן "מיומנויות חברתיות"?
כולנו רוצים שלילדים שלנו יהיה טוב בחיים. אנחנו מתפללים עליהם, משקיעים בהם ושואפים לראות אותם אהובים, מצליחים ושמחים.
מיומנויות חברתיות הן יכולות הכרחיות לחיים מאושרים, כפי שאנחנו מאחלים לילדינו. מחקרים מוכיחים שרק 20% מההצלחה בלימודים, בתעסוקה, בחברה ובחיי הנישואין – מושפעים מהיכולות השכליות שלנו. כל 80 האחוזים האחרים מושפעים דווקא מהיכולות הרגשיות, שהן הבסיס להתנהלות חברתית תקינה ואיכותית.
מיומנויות חברתיות הן למעשה כל היכולות והכישורים שמאפשרים לנו ליצור ולפתח קשרים עם אנשים אחרים, ולתקשר איתם בצורה טובה.
חלק מהיכולות האלה הן מולדות, וחלקן נרכשות. תינוק בריא נולד כשהוא חברותי ומחפש ליצור קשר עם הסביבה, ועם הזמן היכולות החברתיות שלו מתפתחות ומשתפרות.
ליכולות החברתיות יש משמעות אדירה על כל חייו של הילד, ולכן חשוב להשקיע בהן לפני כל למידה אחרת.
אלה מיומנויות חברתיות קיימות?
בין המיומנויות החברתיות נמצא 7 מיומנויות בסיסיות, ו-13 מיומנויות מורכבות.
המיומנויות הבסיסיות הן:
המיומנויות המורכבות הן:
איך מתבטא קושי בתחום המיומנויות החברתיות?
ישנם ילדים (ומבוגרים) שמתמודדים עם קושי במיומנויות החברתיות. היכולות שלהם דלות ולא מספיקות, והם מוצאים את עצמם סובלים בחברה במקום ליהנות בה, ונדחים ממנה במקום להיות חלק.
קשיים חברתיים יכולים להתבטא באופנים רבים. ילדים עם קושי חברתי יכולים להיראות:
מופנמים, ביישנים, חסרי יוזמה, נמנעים מקשר – או מעוניינים בקשר אך לא יודעים איך ליצור אותו;
דחויים או אפילו שקופים, כאלה שהחברים מתעלמים מקיומם;
סוערים, סרבנים, "לעומתיים" ומתנגדים ואפילו חצופים;
חסרי גמישות, עם התנהלות חברתית נוקשה, "מרובעים", נצמדים לכללים ומתקשים להתמודד עם שינויים או הפתעות;
בוטים, חסרי טקט או רגישות;
תחרותיים מאד או "שוחרי צדק" באופן מוגזם (הם אלה שילשינו על אחרים או יפרקו את המשחק אם הוא לא מתנהל לפי הכללים);
ועוד.
הסיבות לקושי בתחום היכולות החברתיות הן מגוונות, ועשויות להופיע על רקע נוירולוגי, רגשי ואפילו גנטי. לפעמים הקושי נובע מסיבות חיצוניות: מעבר דירה או כל שינוי דרמטי אחר שנתפס כטראומטי – עלול לפגוע בקשר החברתי.
האם הילד שלנו סובל מקושי חברתי? – דרכים לזיהוי
רשימת המיומנויות יכולה לעזור לכם לזהות את רמת כישורי החברה של ילדכם. תוכלו לעבור על הרשימה ולבדוק אלו יכולות מתוכה קיימות אצלו, ובאיזו רמה.
בחנו: האם הילד שלכם מקובל בין חבריו, או האם אתם מבחינים שהחברים דוחים אותו, או פשוט מתעלמים מקיומו? האם הם משתפים אותו במשחק, מבקשים להתארח אצלכם אחר הצהריים או מזמינים אותו לשחק בביתם? מה מספר הילד על החוויות שלו עם חבריו? האם הוא משתוקק לקשר אתם ומתוסכל כשהוא לא מצליח ליצור אותו?
בדקו את רמת הגמישות המחשבתית שלו, את תגובותיו לשינויים ולהפתעות, ואת יכולת השליטה העצמית שלו. הקשיבו – האם הוא משתף אתכם בחוויותיו ובמחשבותיו? האם הוא מבין רגשות של מישהו אחר?
למי פונים כדי לטפל בקשיים חברתיים?
אם לתחושתכם כישורי החברה של ילדכם אינם מפותחים מספיק, ואתם מתרשמים שקשה לו לתקשר בצורה נעימה ונכונה עם חברים או אנשים בסביבתו – כדאי להתייעץ עם דמות מהמסגרת החינוכית שבה הילד נמצא: המטפלת, הגננת, המורה או המלמד. אם גם הם חושבים שקיים קושי, מומלץ לערוך בירור מקצועי. בקשו מרופא הילדים שלכם הפניה למכון להתפתחות הילד, לקבלת הערכה והכוונה מאנשי המקצוע המתאימים לתחום.
למה חשוב לטפל מוקדם בקשיים חברתיים?
ה' ברא אותנו כשאנו זקוקים לקשרים חברתיים ושואבים מהם כוח ושמחה. ילדים שאינם מסוגלים לתקשר היטב עם סביבתם חווים סבל עמוק שעלול להשפיע על כל חייהם בעתיד הקרוב או הרחוק – מבחינה רגשית, נפשית, לימודית, משפחתית ועוד.
בשנות החיים הראשונות של הילד, עד גיל 8, המוח מתפתח בקצב מהיר. זהו חלון ההזדמנויות הטוב ביותר כדי להשפיע על התפתחות היכולות המוחיות, הרגשיות והחברתיות של הילד, ולהעניק לו אותן במתנה לכל החיים.
זו הסיבה ש"פתחיה", המומחית לקידום, השקיעה ביצירת תוכנית הלימודים "מדברים חברית" שמקנה את המיומנויות החברתיות כבר בגיל הרך, ויוצרת אקלים חברתי שמונע בעיות מראש, במקום להצטרך לטפל בהן אחר-כך.
איך מפתחים מיומנויות חברתיות יעילות?
תשמחו לדעת שיש מגוון אפשרויות לעזור לילדכם לפתח את כישורי החברה שלו, ושהן זמינות ונגישות לכולם.
בזירה המקצועית:
לאחר אבחון וזיהוי של הקושי החברתי תוכלו לקבל עזרה מקצועית מהגורמים המוסמכים: לדוגמה, טיפול פרטני אצל קלינאית תקשורת שתלמד את הילד איך מצטרפים לקבוצה ונהיים חלק ממנה, או השתתפות בקבוצה חברתית – קבוצת ילדים שרוכשת ביחד כישורי חברה ומתרגלת אותם בסביבה בטוחה ומוגנת.
כשהקושי משמעותי יותר, ההמלצה תהיה להכניס את הילד לגן שפה. הלמידה בגן השפה נעשית בקבוצה קטנה ואישית יותר, ומשולבת בתוכנית קידום פרא-רפואית, שמותאמת במדויק לצרכי הילד ומיושמת באופן יום-יומי. תוכנית הלימודים בגני השפה של פתחיה מקבילה לתוכנית הלימודים בגנים הרגילים, עם העשרה נוספת והתמקדות מיוחדת בפיתוח כישורי החברה.
בזירה הביתית:
כל-כך קל ופשוט ליצור בבית אקלים חברתי, וזה גם כיף אמיתי!
הנה שלושה טיפים שתוכלו לקחת הביתה וליישם ממש בקלות:
וזה בדיוק המקום לציין שגם למי שיש מיומנויות חברתיות תקינות – יש הזדמנות לשכלל ולפתח אותן עוד יותר באמצעות תרגול ואימון.
לאן פונים כדי לקבל עזרה מקצועית בפיתוח מיומנויות חברתיות?
מרפאות התפתחות הילד של פתחיה
בכל אחד מ-5 הסניפים שלנו תוכלו לקבל: אבחון התפתחותי ופרא-רפואי מקיף ובניית תוכנית קידום אישית לילדכם. בהתאם לאבחון יוכל לילדכם ליהנות מהשתתפות בקבוצה חברתית, ולקבל טיפולים והדרכות מנבחרת המקצוענים שלנו, במימון קופות החולים.
גני השפה של פתחיה
בגני השפה שלנו לומדים הילדים בקבוצות קטנות ונהנים מתוכנית לימודים עשירה ומתוכנית קידום אישית שמיושמת באופן יום-יומי. בגנים פועלת התוכנית הייחודית של פתחיה – "מדברים חברית" -להקניית מיומנויות חברתיות בגיל הרך.
הצוות החינוכי והפרא-רפואי בגנים מורכב מנשות מקצוע מומחיות מהשורה הראשונה, עם עשרות שנות ניסיון והצלחות מוכחות בשטח.
תוכנית "מדברים חברית" של פתחיה
אתם מוזמנים לתת לעצמכם ולילדים את סדרת ספרי "פונץ'" הקסומים, שמלמדים איך סודות שפת ה"חברית". להשיג בחנויות הספרים המובחרות.
‘’בית יהודה אריה’’, רחוב בליליוס 6, ת.ד. 956, ירושלים
02-6268888
העתיד של כולנו מתחיל כאן: בילדים שלנו. ביחד נעניק להם את כל ההזדמנויות להתפתחות מיטבית ולחיים מאושרים, ונשפיע לטובה גם על איכות החיים של המשפחה ועל החוסן הקהילתי והחברתי של כולנו.
מעונות שיקומיים | גני שפה | גני תקשורת | גני מש”ה בתי ספר “פיתוחים” | מרפאות להתפתחות הילד מרכזי תמיכה גדלים ביחד | מרכזים רב תחומיים “שתילי חינוך” | מרכז הכשרה “פלוס”
מרכז פדגוגי | אולם כנסים | חוגי אפטר סקול
פסגות – הכשרה אקסטרה מקצועי | פסגות דעת – השתלמויות לעובדות הוראה