בפרק הקודם דיברנו על חשיבות ההתמדה והסבלנות בצמיחה, וכיצד הדבר קשור לחזון שלנו.
בחלק זה, נדבר על הטמעת החזון למעשה, יחד עם הכלים להצלחת המשימה.
גם הספינה המתקדמת ביותר, החותרת ליעד המבטיח ביותר, לא תוכל להגיע אליו ללא שיתוף פעולה של כל אנשי הצוות שעל סיפונה. רק כאשר כולם מודעים ליעד, מכירים את הדרך, ונכונים לצאת אליה – ניתן יהיה לעשות זאת בהצלחה.
אחת מן הסוגיות הפופולריות ביותר בתחום ניהול צוות, היא סוגיית יצירת החיבור בין העובדים לארגון. כל מנהל שואף לראות את עובדיו מחוברים לארגון, נאמנים לו, מבקשים את צמיחתו ומוכנים להשקיע בה.
שיתוף בחזון הוא אחד מן הדרכים הבטוחות ביותר להשגת חיבור כזה. עובד שמודע לחזון הארגוני ולמרכיביו; שמבין אותם; שמזדהה אתם; שחש שהם מתכתבים עם החזון האישי שלו עצמו, משקפים גם את רצונותיו ומתחשבים בצרכיו האישיים – הוא עובד מחובר, נאמן ונלהב.
גם השיתוף עצמו כולל מספר סעיפים:
ספרו לעובדים שלכם על החזון, הסבירו להם אותו, חברו אותן לרציונל העומד בבסיסו. העניקו להם, באמצעותו, את מתנת המשמעות: ההכרה בערך העשייה היום-יומית שלהם, במהותה ובהשפעתה מרחיקת-הלכת, מעבר לגבולות ה"כאן" וה"עכשיו".
ידעו את העובדים במהלכים ובתהליכים הצפויים. שתפו אותם בתוכניותיכם לשנה הקרובה, וודאו שהם מבינים – גם את החזון עצמו, גם את תוכניות הפעולה הנגזרות ממנו, וגם את חלקם המעשי ביישום ובהגשמה של התוכניות הללו.
שתפו את עובדיכם גם ברמה המעשית, והעניקו להם את ההזדמנות ליטול חלק פעיל בעיצוב דמותו ופעילותו של הארגון. (להרחבה ולהעמקה בנושא, קראו את המאמר הדן בנושא האצלת סמכויות).
העניקו לעובדיכם כלים מקצועיים ומעשיים, שיאפשרו להם להצליח ביישום חלקם בתוכניות העבודה, ולהרגיש כי הם מתפתחים וצומחים מתוך העשייה שלהם.
העשרת ארגז הכלים האישי של כל עובד עשויה להתבצע באמצעים שונים: לדוגמה, באמצעות סדנאות או הרצאות שתאפשרנה לו להרחיב את הידע המקצועי שלו, או ליהנות מפיתוח מיומנויות ויכולות אישיות, שתהיינה משמעותיות עבורו גם לחיי היום-יום (כמו: תקשורת מקרבת).
כמעט לכל יעד אנו עשויים להגיע בדרכים רבות. כמנהלים-מנהיגים, התוויית המסלול המדויק והבחירה באמצעים ליישומו – נתונים בידיכם.
כלי הטמעה משמעותיים, שלכל אחד מהם תפקיד וחשיבות משלו, עומדים לרשותכם:
מתוך החזון, משתרשות מטרות-על; את מטרות-העל – נפרק למטרות-ביניים, ליעדים מדידים, ולמשימות מוגדרות להשגת היעדים שצוינו. מרכיבים אלה נבנה תוכניות עבודה חודשיות, רבעוניות ושנתיות.
להרחבה, עיינו במאמר על תוכניות עבודה.
כאמור, המנהיגות שלכם משתקפת, בין היתר, באופן שבו אתם מצליחים לשתף את עובדיכם בתוכנית העבודה – הן ברמת הרעיון וההסבר, והן ברמת הביצוע המעשי.
הישיבות המשותפות מהוות כלי חשוב מאין כמוהו לשיתוף ולהטמעה. הן מאפשרות לכם:
כלי חיוני ומשמעותי כל-כך מצריך התייחסות תואמת: כדי למקסם את הפוטנציאל הטמון בו, חשוב להקפיד על:
קל לנו להבין זה את זה ולתקשר זה עם זה כשכולנו מדברים באותה השפה. כמה פשוט להבין זאת, וכמה חשוב ליישם! נצלו בתבונה ובטעם כל הזדמנות לשיח על החזון ועל הערכים המובילים אותנו. הם צריכים להפוך לשפה המדוברת בארגון -בינכם לבין הצוות, בין הצוות לעצמו, ובין הצוות להורים.
כשהמנהל מדבר על כבוד, לדוגמא (ואין צורך להוסיף: וממחיש זאת בהתנהלותו), השיח בארגון הופך להיות שיח מכבד. כשמדברים על יצירת סביבה שמחה, מתכווננים לזה. "הדיבור מוריד את המחשבה למעשה" (ספר "השתפכות הנפש").
"אני לא יכול לשנות את כיוון הרוח", אמר ג'ון דין (צוללן אנגלי, מחלוצי הנדסת הצלילה), "אך אני יכול לכוונן את המפרשים – כך שתמיד אגיע ליעד שלי".
העצמת העובדים היא, במידה רבה, סוג של "כוונון מפרשים". כשהעובדים שלכם מועצמים, יש לכם צוות עוצמתי – וזה בדיוק מה שאתם מבקשים לעצמכם כדי להגיע ליעדים שסימנתם.
כחלק מהגישה הזאת, חשוב להעניק לעובדים ליווי בשלבי יישום התוכניות השונות: להיות שם בשבילם ולהציע אוזן קשבת והכלה; לאפשר לעובד להתמודד עם דילמות באופן עצמאי, תוך הבעת אמון ועידוד מצדכם; ושלא בסתירה לכך – לגלות נוכחות ומעורבות, ולסייע באופן פעיל, בהתאם לצורך הספציפי המתעורר.
בשלבים שונים לאורך התהליך, נדרשת – כמובן מאליו – בקרה: פקיחת עין ובדיקת רמת הביצוע בשטח עצמו. בקרה הנעשית באופן המתאים מאפשרת לזהות, בשלב מוקדם דיו, בעיות העשויות להתעורר במהלך יישום התוכניות, לחשב מסלול מחדש ולהעניק להן פתרון איכותי, שהוא תוצר של תהליך מחושב ולא של מהלך נואש מזן "כיבוי שריפות".
שלב אחר שלב: הדרך למטרה, המטרה שבדרך
תהליך הטמעת החזון דורש, כאמור, תכנון, השקעה מושכלת של משאבים, ו – סבלנות. אבל התהליך הזה אינו רק אמצעי להגשמה; הוא עצמו, על כל מרכיביו ומאפייניו, מהווה את ההגשמה עצמה.
בעודנו בדרך – נזכור ליהנות ממנה עצמה, ומן הידיעה שבעזרת ה', אנחנו בכיוון הנכון – קדימה.
מעונות שיקומיים | גני שפה | גני תקשורת | גני מש”ה בתי ספר “פיתוחים” | מרפאות להתפתחות הילד מרכזי תמיכה גדלים ביחד | מרכזים רב תחומיים “שתילי חינוך” | מרכז הכשרה “פלוס”
מרכז פדגוגי | אולם כנסים | חוגי אפטר סקול
פסגות – הכשרה אקסטרה מקצועי | פסגות דעת – השתלמויות לעובדות הוראה