מה צריך בשביל גמילה מוצלחת?
אחד השלבים המשמעותיים בהתפתחות האישית, החינוכית והחברתית של הילד הוא שלב הגמילה מהטיטול.
מבחינה טכנית – הילד לומד לשלוט בסוגרים, להיות ערני לתחושות הגוף שלו ולעשות את צרכיו במקום מוגדר. מבחינה רגשית והתנהגותית, גמילה היא הרבה יותר מזה: היא מובילה את הילד ללקיחת אחריות ולעצמאות, ומעצימה את תחושת הכבוד העצמי שלו ואת הביטחון שלו ביכולותיו.
עבורכם כהורים, מדובר בשלב משמעותי לא פחות. ולמרות שאתם מעוניינים בו, עדיין אתם עשויים לתהות מתי נכון להתחיל לגמול את הילד, והאם הוא כבר בשל לכך.
חשוב לדעת שלמעשה, הגמילה אינה דורשת הבנה או בשלות כלשהי מצד הילד, אלא נכונות להתגייסות מלאה מצדכם, ההורים. במהלך הגמילה תצטרכו להצטייד בסבלנות רבה ולהיות מוכנים לשחרר את האחריות מכם ולהעבירה לילד שלכם, תוך מתן אמון בו ובמסוגלות שלו. כמובן, נדרש גם שיתוף פעולה מצד המסגרת הלימודית של הילד.
לצד הנכונות, חשוב לוודא שאתם והמטפלים הנוספים בילד נתפסים בעיניו כגורמים בעלי סמכות, ושהוא ממושמע, נענה ומציית לכם.
אם הילד הנגמל הוא בעל צרכים מיוחדים, גם ההתגייסות שלכם ושל הצוות במסגרת הלימודית צריכה להיות מיוחדת במינה. התהליך עשוי להיות ארוך ומאתגר יותר, אך בסופו תיהנו בעז"ה מתחושת רווחה, שחרור וסיפוק.
אלו אתגרים עלולים לצוץ בתהליך הגמילה?
במהלך הגמילה ייתכן שתיתקלו באחד או יותר מהאתגרים הבאים:
ממה נובעים קשיי גמילה?
הקשיים בגמילה עשויים לנבוע מבעיה פיזיולוגית, כמו בעיה אורולוגית או חוסר שליטה על השרירים, אך ברוב מוחלט של המקרים (כ-90%) הרקע לקושי בגמילה הוא רגשי או התנהגותי.
רקע רגשי: מתח, לחץ, מצב משפחתי לא יציב )גם אם הוא נובע מסיבה שמחה כמו לידת אח או חתונה(;
רקע התנהגותי: הפרעת התנהגות, מאבק כוח, צורך בשליטה.
תופתעו לגלות שלפעמים הקושי הוא טכני ואינו קשור כלל לילד עצמו, אלא להתאמת הסביבה! המקום שבו הילד נגמל )הבית והמסגרת הלימודית( צריך להיות מותאם לנתונים שלו ולאפשר לו נגישות מספיקה לשירותים. לדוגמה: הידית צריכה להיות נמוכה, ואין לנעול את הדלת.
איך מטפלים בקשיי גמילה?
בשלב הראשון, חשוב לזהות את המקור לקושי הגמילה כדי לתת לו מענה מותאם. ראשית, נבקש מהרופא לשלול אפשרות של בעיה פיזיולוגית.
בשלב הבא נבחן את היכולות והנתונים של הילד ושל הסביבה, נבדוק מה הם החיזוקים שעשויים לתת לו כוח ומוטיבציה בתהליך, ובהתאם לכך נבנה עבורו תוכנית גמילה בהתאמה אישית ומדויקת.
לאורך התהליך נוודא שהילד מרגיש בטוח ורגוע, וניתן לו חיזוקים חיוביים שמתאימים לו. נעריך ונתגמל כל מאמץ ובמיוחד כאשר הילד יוזם מעצמו את ההגעה לשירותים (גם אם הוא לא הצליח להגיע לשם בפועל(, כדי שילמד שאנחנו מעריכים את היוזמה שלו.
למי פונים כדי לטפל בקשיי גמילה?
שוחחו עם מי שאחראי על הילד במסגרת החינוכית: הגננת, המורה או המלמד בת"ת. זה יאפשר לכם לזהות אם בעיית השליטה בסוגרים קיימת גם בשעות הלימודים או רק בבית, ובאופן כללי – יאפשר לכם לעבוד בשיתוף פעולה. יחד תוכלו לבדוק מה הרקע לקושי והאם הסביבה מותאמת לצרכי הילד. במקרה הצורך, הצוות החינוכי יפנה אתכם לאנשי מקצוע שיוכלו לעזור, כמו מנתחת התנהגות או פסיכולוגית.
בגני הקידום והשפה של פתחיה ילווה אתכם צוות מקצועי ומיומן בבנייה וביישום של תוכנית גמילה המותאמת אישית לילדכם.
‘’בית יהודה אריה’’, רחוב בליליוס 6, ת.ד. 956, ירושלים
02-6268888
העתיד של כולנו מתחיל כאן: בילדים שלנו. ביחד נעניק להם את כל ההזדמנויות להתפתחות מיטבית ולחיים מאושרים, ונשפיע לטובה גם על איכות החיים של המשפחה ועל החוסן הקהילתי והחברתי של כולנו.
מעונות שיקומיים | גני שפה | גני תקשורת | גני מש”ה בתי ספר “פיתוחים” | מרפאות להתפתחות הילד מרכזי תמיכה גדלים ביחד | מרכזים רב תחומיים “שתילי חינוך” | מרכז הכשרה “פלוס”
מרכז פדגוגי | אולם כנסים | חוגי אפטר סקול
פסגות – הכשרה אקסטרה מקצועי | פסגות דעת – השתלמויות לעובדות הוראה