חלק ב

גיוס ושימור צוות איכותי

בחלק הראשון של המאמר דיברנו על החשיבות של אפיון תפקיד מדויק ועל האופן שבו הוא מייעל את תהליך גיוס העובדים. בחלק זה נדבר על תהליך הגיוס עצמו.

מגייסים כוחות: מה ואיך?

לאחר אפיון התפקיד, נעבור לשלבים המעשיים הבאים:

 

השלב השני: פרסום המשרה

את מודעת ה"דרוש/ה" נוכל לפרסם בבמות הקלאסיות, כמו מקומונים, מגזינים פיזיים או דיגיטליים הפונים לקהל היעד שלנו, ואפילו לוחות מודעות בבניינים. נוכל כמובן לפנות גם לחברות כוח אדם ייעודיות.
עם זאת, צורת הפרסום המומלצת והאפקטיבית ביותר תהיה לרוב שיטת הפל"א – מפה לאוזן. ממש כמו בתחום השידוכים, גם כאן נוכל להפיק תועלת ממי שמכיר אישית את שני הצדדים, או לפחות אחד מהם: את הארגון ו/או את המועמד שעליו הוא ממליץ.
כדי לאפשר לפל"א לעבוד, כל מה שנדרש מאתנו הוא ליידע בעובדה שאנו מחפשים עובד חדש. נספר על כך לצוות, ללקוחות, לקרובים ומכרים, ולכל מי שעשוי להכיר מועמדים מתאימים.

 

השלב השלישי: סינון קורות חיים

אפיון התפקיד יבוא כאן לעזרתנו באופן משמעותי. נבחן את קורות החיים שקיבלנו על פי הפרמטרים שהצבנו, ונבחר באלה העונים על דרישותינו באופן מלא, או הקרוב ביותר לזה.

 

השלב הרביעי: ראיון טלפוני

  • נכין מראש תסריט שיחה לראיון טלפוני (הכוונה לתסריט שיחה תמצאו כאן).
  • נתקשר למועמד כאשר אנו רעננים, חדורי ביטחון עצמי ומלאי אנרגיות. נחייך כשאנו מדברים. מומלץ גם לעמוד. השדרים האלה עוברים בטלפון, זה בדוק!
  • נתקשר למועמד לפחות פעם אחת מהנייד האישי שלנו, כדי שהוא יוכל לחזור אלינו אם הוא לא היה זמין לשיחה מיידית. אם ברשותנו כתובת דוא"ל של המועמד, נוכל לשלוח לו גם הודעה כתובה על כך שחיפשנו אותו ואנו מעונינים לתאם זמן לשיחה אתו.
    כדאי להכליל בהודעה את המילים הממריצות "יש לנו תנאים מעולים עבורך!"
    המינון המומלץ הוא: עד שני ניסיונות התקשרות + הודעה כתובה אחת לכל מועמד.
  • נוביל את השיחה וננהל אותה. נדאג ליצור כבר במהלכה מוטיבציה ותשוקה לעבוד אתנו.
  • נכוון להשיג את מקסימום התועלת מהשיחה: סינון מועמד שאינו מתאים וקביעת ראיון פרונטלי עם מועמד מתאים. משך הזמן האידיאלי לניהול שיחה עד לשלב קביעת הראיון: 4 דקות.
  • נקבע ראיון פרונטלי סמוך ככל האפשר לראיון הטלפוני – עד יום או יומיים לאחריו. בעת קביעת הראיון נדאג לציין את חשיבות העמידה בזמנים שנקבעו ונבקש הודעה מוקדמת על כל שינוי.

 

השלב החמישי: ראיון פרונטלי

  • ביום הראיון הפרונטלי נוודא את הגעת המועמד באמצעות הודעה כתובה או טלפונית.
  • במהלך הראיון נבחן לעומק את כל הפרמטרים החשובים לנו. נשים דגש מיוחד על אלה שהגדרנו כ"קריטיים".
  • נערוך תיאום ציפיות הדדי וברור, ונוודא שדברים המובנים מאליהם בעינינו – נעשים כאלה גם עבור המועמד.
  • נעמיק את התשאול הבסיסי שערכנו במהלך הראיון הטלפוני, כדי להבין מדוע המועמד מעוניין בתפקיד ומה חשוב לו במקום העבודה (הצוות? היחס? האווירה? תנאי השכר? אפשרויות הקידום? נתונים אחרים?)
  • נעצים מוטיבציה ותשוקה לעבודה אתנו דרך הדגשת היתרונות שבה, בהתאמה לנקודות החשובות בעיני המועמד. נשוחח על החזון ועל רוח הארגון והתפקיד – זוהי הזדמנות מעולה ליצור חיבור רגשי ראשוני בינם לבין המועמד.
  • נשים לב לשפת הגוף ולשדרים בלתי-מילוליים, גם של המועמד וגם שלנו.

 

השלב השישי: המלצות

אם המועמד סיפק שמות ממליצים, נפנה אליהם ונתעניין עליו. בתחילת השיחה נציין את מטרת הבירור (בהתאם להלכות שמירת הלשון).

 

השלב השביעי: חתימה על חוזה העסקה

על החוזה להיות ברור, מפורט ומנוסח באופן שאינו מותיר מקום לטעויות ו/או לפרשנויות אישיות. גם כאן, הניסיון מלמד יותר מכל: העבודה השוטפת זימנה לנו היתקלויות על רקע פרשנות מוטעית לסעיף כלשהו בחוזה? נשפר אותו בהתאם. כך הוא יהיה מוכן באופן המיטבי לגיוס העובדים הבאים.

 

השלב הבא: מה הלאה?

ומה לאחר הגיוס המוצלח, כשהעובד כבר השתלב היטב?
כעת נשקיע חשיבה בשימור שלו: איך נדאג להשאיר אצלנו עובדים מצוינים? איך נמנע שחיקה ונשמר התלהבות ומוטיבציה?
העובדה שגיוס עובדים חדשים מצריך משאבים רבים כל-כך מדגישה עוד יותר את הצורך בשימורן של עובדים איכותיים.
ועל כך – בחלק השלישי של המאמר.

דילוג לתוכן