הכלים שלנו

מודל SWOT // חלק ב'

 

בחלק הראשון של המאמר דיברנו על מודעות לנתונים המלאים של המסגרת החינוכית שלנו. כעת נכיר את מודל SWOT שמאפשר לנו למפות את הנתונים בצורה ממוקדת.

 

הגורם הפנימי המסייע: חוזקות – Strengths

גורמים חיוביים, המייחדים את הארגון, ומעניקים לו יתרון תחרותי על פני מתחריו.

ביניהם נמנה:

  • מעלות ספציפיות, יכולות ייחודיות ותכונות אישיוּת חיוביות – של המנהל/ת, ושל א/נשי הצוות;
  • ידע;
  • ניסיון;
  • נקודות חוזקה של הארגון ושל הצוות (כמו: שיטה ייחודית)

 

כדי לאתר חוזקות, נוכל להיעזר בשאלות הבאות:

  1. מדוע שההורים יעדיפו לרשום את הילדים דווקא למסגרת שלי?
  2. מה המסגרת שלי נותנת (יותר ממקומות אחרים) לילדים ולהורים?
  3. מה המסגרת מרוויחה מכך שאני המנהל/ת?נמשיך לשאול כך על כל א/נשי הצוות:
    מה המעון מרוויח ש-א' היא המטפלת בקבוצת התינוקות?
    מה הגן מרוויח מכך ש-ב' היא תומכת החינוך בו?
    וכך הלאה.
  1. מהם הכישורים הספציפיים שלי? מהם הכישורים של העובדים/ות שלי?
  2. מה הניסיון ומה הידע שלי, ושל העובדים/ות שלי, בתחומים המרכיבים את העשייה במסגרת – הניהול, הטיפול, התקשורת עם ההורים, וכל שאר הסעיפים?

 

זיהוי החוזקות עוזר לנו למנף אותן, להשביח את העשייה באמצעותן, להעצים את הצוות שלנו ולתקשר את יתרונות המסגרת שלנו – בקלות ובביטחון.

 

הגורם הפנימי המפריע: חולשות – Weaknesses

נקודות תורפה וגורמים, אשר לרוב אינם ניתנים לשינוי, ויוצרים נחיתות של הארגון ביחס למתחריו. גורמים אלה מונעים מן הארגון להשיג יתרון תחרותי על פני המתחרים.

ביניהם נמנה:

  • את מה שאנו לא יכולות לעשות במסגרת שלנו – בעוד מסגרות מקבילות כן מסוגלות להציע אותם – בגלל מגבלות טכניות, אישיות או מינהליות, ובלבד שאינן ניתנות לשינוי;
  • חסרונות וליקויים מובנים (לדוגמה: מיקום בעייתי של המסגרת החינוכית);
  • קושי – של המנהל/ת או של הצוות – בתקשורת מיטבית עם הורי הילדים;
  • קושי – של המנהל/ת או של הצוות – בחלק מרכיבי ההתנהלות היום-יומית.

 

כדי לאתר חולשות, נוכל להיעזר בשאלות הבאות:

  1. מה הם נקודות התורפה והחסרונות, שאני חשה שקיימים במסגרת שלנו?
  2. אלה פערים קיימים בין תמונת-המצב הרצויה, לבין תמונת-המצב המצויה?
  3. מה קיים במסגרות מקבילות, שלא קיים במסגרת שלי, ואינני יכול/ה להציע אותו?
  4. מה קורה כשנוצר כשל תקשורתי בינינו לבין הלקוחות שלנו (ההורים)?
    על איזה רקע מתרחשים הכשלים, איך הלקוחות מגיבים?
  5. האם קורה מצב שבו אני חש/ה שאיני מפגין/ה כישורי מנהיגות?
    כיצד מגיב לכך הצוות?
    כיצד מגיבים הלקוחות?

 

זיהוי החולשות מאפשר לנו להתבונן במבט מפוכח על המתרחש, להתייחס בענייניות וללא פגיעוּת לטענות שמועלות, ולמצוא להן את המענה המשלים הטוב ביותר.
גם אם לא נוכל לשנות את גורם-ההפרעה הבסיסי – עדיין, כאשר אנו מודעים לו, נוכל בעז"ה לגבש עבורו מענה חלופי הולם.
וכמובן, כאשר נזהה חולשות הניתנות לטיפול ולפתרון – נעשה זאת.

דילוג לתוכן