חלק ג'

גיוס ושימור צוות איכותי

בחלק הראשון דיברנו על החשיבות של גיוס עובדים מדויק ונכון. בחלק השני דיברנו על תהליך הגיוס המלא. בחלק זה נדבר על שימור העובדים האיכותיים בארגון שלנו.

 

הבשורה הטובה הראשונה היא,

שהליך גיוס שנעשה בצורה נכונה מהווה בסיס מעולה לשימור העובד.

נזכיר בקצרה שלושה ממאפייניו של גיוס נכון:

  1. התפקיד מוגדר ומאופיין בדיוק רב – ויש הלימה מרבית בין העובד שגויס לבין התפקיד
  2. בעת קבלת העובד נעשה תיאום ציפיות הדדי
  3. הושקעו מחשבה ועשייה ביצירת חיבור אישי-רגשי בין העובד לבין הארגון וחזון הארגון, כבר מן הרגע הראשון.

הבשורות הטובות הבאות הן, שקיימות דרכים נוספות ויעילות לשימורו של צוות מצוין ומוביל.

 

השאלות של חוקי השימור:

 האם העובד שלי מרגיש מחובר?

כמנהלים, עומדת מול עינינו התמונה הגדולה: אנו מודעים לחזון ולעוצמה של הארגון שלנו, מכירים בייחודיות שלו ומודעים למעלותיו. האם גאוות היחידה הזו היא גם נחלתם של עובדינו?

למעשה:

השקיעו ביצירת חזון ארגוני ובהטמעתו.

  האם העובד שלי מרגיש מוערך?

גם לאחר שהעובד מחובר לארגון ולחזונו, חשוב לוודא שהוא מרגיש שיש לו דרכים משלו לתרום והוא אינו רק "בורג קטן במערכת".

למעשה:

תנו הזדמנויות לביטוי אישי. זה יוצר אצל העובד תחושה של כבוד והערכה.

הניחו לעובד להרגיש שהוא מסוגל להשפיע ושאתם מזמינים אותו לעשות זאת. זה יעצים עם הערך העצמי שלו ויחבר אותו עוד יותר למקום העבודה שגורם לו להרגיש טוב כל כך.

במסגרת חינוכית, עודדו את ההורים לתת לצוות משוב מגדל ולהביע הערכה בדרכים מגוונות.

 האם העובד שלי מרגיש שיש לו קשר אתי?

מחקרים עדכניים מוכיחים כי הסיבה המרכזית להישארות או לעזיבה של עובדים היא – הקשר שלהם עם הממונה הישיר עליהם. קשר כזה גורם לעובד להרגיש שיש לו עם מי לדבר, ושהוא מוכר, חשוב ומוערך.

למעשה:

הקדישו זמן ליצירת קשר ישיר עם כל אחד מהעובדים שלכם. צרו דרכים זמינות לתקשורת שוטפת אתכם, קבעו פגישות אישיות עם העובדים והכניסו זאת כנוהל שגרה ביומן העבודה שלכם.

  האם העובד שלי מרגיש שברור לו למה אני מצפה ממנו, ומה נחשב להצלחה?

מלבד תיאום הציפיות הראשוני בעת קליטת העובד, גם בהמשך יש מקום למיקוד ולחידוד מתמידים של הציפיות, של המטרות ושל היעדים. חלק בלתי נפרד מהמנהיגות שלנו כמנהלים הוא ווידוא כי לכל עובד, בכל שלב, ברור מה הוא צריך לעשות – ובמקרה הצורך, גם איך עליו לעשות זאת.

למעשה:

הציבו יעדים באופן ברור ומובן. הגדירו בבהירות את ההצלחה שאתם מצפים לה והיו עקביים. הקפידו לתת משוב איכותי על העשייה ועל ההישגים.

 

 האם העובד שלי מרגיש שאני נותן בו אמון?

פיקוח ובקרה הם הכרחיים, אך חשוב לקיים אותם מתוך כבוד לעובדים ואמון בהם. פיקוח מוגזם, בקרה קפדנית, ודרישות מחמירות לדיווח עלולים ליצור אצל העובדים תחושה מנמיכה, מכווצת ומדכאת מוטיבציה ("לא סומכים עליי, לא בוטחים בי, לא מאמינים לי").

למעשה:

קבעו נהלי בקרה הגיוניים התואמים את צרכי הארגון ואינם מקטינים את העובדים. שדרו לעובדים, באופן מילולי ושאינו, שאתם מכבדים אותם, סומכים עליהם ומאמינים ביכולותיהם.

 

 האם העובד שלי מרגיש שיש לו תקווה להתקדם?

תנאי הכרחי למניעת שחיקה ולהגברת מוטיבציה הוא מתן התקווה שיש לאן להתקדם, וכי מקום העבודה מעודד ומאפשר התפתחות אישית ומקצועית.

למעשה:

העניקו לעובדים שלכם הזדמנויות להתפתחות.

הזדמנויות לדוגמה:

  • מתן אפשרות לשילוב לימודים אקדמיים לצד העבודה
  • מתן הכשרות מתקדמות והעשרה מקצועית לצוות

 האם העובד שלי מרגיש מרוצה מתנאי העבודה?

שכר הולם הוא כמובן גורם משמעותי בשביעות רצון העובדים, אך יש לזכור כי הוא מהווה רק רכיב אחד בתנאי העבודה. התנאים הנוספים והחשובים כוללים את ההיבט הפיזי: נוחות, ניקיון, התחשבות ביכולות העובד ועוד; ואת ההיבט הרגשי והחברתי: האווירה, היחס האישי, התקשורת הפנים-צוותית ועוד.

למעשה:

דאגו לרווחת העובדים שלכם ולשביעות רצונם מתנאי העבודה, תוך התייחסות להיבטים הבאים:

  • סביבת עבודה פיזית: ריהוט מותאם, מיזוג ואוורור, ציוד ואבזור תקינים ומעלה, עזרים לפי צרכי העובד, היגיינה מיטבית ועוד
  • סביבת עבודה מנטלית: יצירת הווי חברתי נעים, טיפוח יחסים טובים בקרב אנשי הצוות, יחס אישי לעובד והתייחסות לאירועים משמעותיים בחייו כמו נישואין, מעבר דירה, יום הולדת וכדומה; עריכת פעילויות גיבוש ואווירה כמו מסיבות, טיולים ועוד
  • פיננסים: שכר ההולם את תפקיד העובד ואת כישוריו; עדכוני שכר בהתאם לוותק וללמידה; תוספות ממריצות כמו בונוסים והטבות; ועוד.

ומעל לכל, חשוב שההשקעה שלנו בעובדים לא תהיה רק פרי של שיקולים ארגוניים, כלכליים וטכניים. נראה בהם בני אדם הראויים לכבוד ולהערכה, נוקיר באמת את העשייה שלהם ונתייחס בהתאם.