האחריות המוטלת עלינו לשמירה על בטחונם ועל חייהם של הילדים שהפקיד ה' בידינו – כילדים ביולוגיים שלנו או כילדי המסגרת שבהנהלתנו – כוללת שני רבדים:
סביבה בטוחה היא סביבה:
ההתאמה כוללת הקצאת שטח פעילות בגודל מתאים, זמינות גבוהה של אביזרי משחק וארגונם בצורה מסודרת ונגישה (לדוגמה: מבלי שהילד יצטרך לנסות למשוך לעברו קופסת משחק ממדף גבוה).
בחוברת "בטיחות מאפשרת" מופיע מודל מעניין, המתייחס להגנה האקטיבית (השגחה ומניעת גורמי סיכון) של המבוגרים על הילדים:
"נדמיין ענק הצופה מגובה רב על הסביבה. גובהו ומידותיו הגדולות יאפשרו לו לראות מרחבים גדולים, להבחין בהתרחשויות רבות ואף להתערב באמצעות זרועותיו הארוכות בניווט ההתרחשות.
השגחת מבוגר חייבת להיות כענק, הצופה מגבוה על ההתרחשויות והסביבה שבה פועלים ילדים".
רכיבי ההשגחה המתוארים במדריך תואמים את המשל, ומאורגנים תחת ראשי התיבות של המילה "ענק": ערנות, נוכחות, קשב.
כוללת בתוכה מספר היבטים:
מה נמצא בסביבה שבה פועלים הילדים, ועלול לפגוע בהם? יש להעניק את תשומת הלב המרבית למעשי הילדים, לעיסוקיהם, לחפצים שבהם הם נוגעים או משתמשים.
כאמור, ילדים נוטים לערב בין דמיון למציאות, ובהתאם לכך הם מתכננים – תוך כדי משחק דמיוני – מעשים מסוכנים. ערנותו של המבוגר לדיבוריו של הילד תסייע לו לזהות תכנונים דמיוניים שעלולים ברגע אחד להיתרגם למעשה מסוכן באמת, כך שהוא יוכל למנוע זאת מבעוד מועד (מניעה פיזית ו/או באמצעות הסברה לילד).
גם אצלכם אומרים: "לכו לבדוק מה הוא עושה, הוא שקט מדי!…" או "השקט שלה חשוד…"? אנו עשויים לשמוח ולחוש נינוחוּת כשהילדים עסוקים ושקטים, אך דווקא אז עלינו לגלות ערנות כפולה.
שקט עלול להעיד על עיסוק בפעילות מסוכנת, שמרגש את הילד עד כדי חוסר השמעת קול. לפעמים הילד מודע לכך שהוא עושה דבר אסור וזה מה שגורם לו לשמור על אותו שקט מטעה.
פירושה: הימצאות מבוגר בשטח, באופן נגיש וזמין. לא תמיד מדובר בנוכחות צמודה, אך רמת הנגישות והזמינות נדרשת להיות כזו המאפשרת תקשורת מיידית – מילולית או פיזית – גם מצד המבוגר וגם מצד הילד.
משמעו קשב מלא ומרוכז, ללא מסיחי דעת כמו עיסוק בטלפון, במחשב או בפעילות דורשת-קשב אחרת. כשאנו משמשים בתפקיד המבוגר האחראי על ילדים בגיל הרך, נדרשים מאתנו מאה אחוזי קשב (ולא מופרך שגם יותר מזה…).
קשב מאפשר לנו זיהוי מקדים של איתותים או סימנים לפעילות מסוכנת של הילד, ומניעת הסכנה במועד.
בסעיף זה נכללת גם היכרות מעמיקה עם הילד ואופיו. כשאנו מודעים לנטיותיו של הילד שבהשגחתנו, דרך קבלת מידע מקדים מן ההורים או רכישת ידע כזה בעקבות התבוננות בילד, נוכל להעריך מראש מה הוא עומד לעשות (למשל: לגשת למכשיר החשמלי ולפרק אותו, כמו שהוא מאוד אוהב) ונמנע ממנו להסתכן.
תיווך והסברה הם רכיבים חשובים במניעת סכנות, אך הם תמיד יהיו רק נלווים להשגחה פעילה, ולא יהוו תחליף לה.
‘’בית יהודה אריה’’, רחוב בליליוס 6, ת.ד. 956, ירושלים
02-6268888
העתיד של כולנו מתחיל כאן: בילדים שלנו. ביחד נעניק להם את כל ההזדמנויות להתפתחות מיטבית ולחיים מאושרים, ונשפיע לטובה גם על איכות החיים של המשפחה ועל החוסן הקהילתי והחברתי של כולנו.
מעונות שיקומיים | גני שפה | גני תקשורת | גני מש”ה בתי ספר “פיתוחים” | מרפאות להתפתחות הילד מרכזי תמיכה גדלים ביחד | מרכזים רב תחומיים “שתילי חינוך” | מרכז הכשרה “פלוס”
מרכז פדגוגי | אולם כנסים | חוגי אפטר סקול
פסגות – הכשרה אקסטרה מקצועי | פסגות דעת – השתלמויות לעובדות הוראה